Minirelacja z wycieczki „Puszcza Kozienicka i okolice”. Drukuj

Kolejna, ale jak się zanosi nie ostatnia w tym roku wycieczka (planujemy jeszcze Góry Świętokrzyskie 15-17.10.2018 r.), zorganizowana została w okolice Radomia i Kozienic. Skorzystaliśmy  z usług  zaprzyjaźnionego z nami przewoźnika, firmy „Auto - Tur”  oraz pana Krzysztofa, który niezawodnie i bezpiecznie kierował autokarem.

W środę (5.09.) wyruszyliśmy na południe, aby Autostradą Bursztynową dojechać w okolice Piotrkowa Trybunalskiego i dalej przez Sulejów i Opoczno dotrzeć do Przysuchy. W zabytkowym pałacyku, na terenie rozległego parku, zwiedziliśmy Muzeum im. O. Kolberga. Miła przewodniczka oprowadziła nas po bardzo ciekawej ekspozycji ukazującej dzieje miasta, koncentrując się na osiągnięciach rodziny Kolbergów, a szczególnie jej najbardziej znanego przedstawiciela Oskara, uznawanego za ojca polskiej etnografii. W miasteczku odwiedziliśmy trzy rynki, a w dawnej dzielnicy żydowskiej, remontowaną synagogę.

Kolejnym punktem programu krajoznawczego było Orońsko z Centrum Rzeźby Polskiej, mieszczące się w pięknym założeniu pałacowo-parkowym, należącym swego czasu do wybitnego malarza Józefa Brandta. Jest to miejsce pracy twórczej dla licznego grona artystów, których dzieła wzbogacają zbiory placówki.

Jadąc przez Puszczę Kozienicką skorzystaliśmy z uprzejmości pana leśniczego, który poprowadził nas ścieżka dydaktyczną do rezerwatu „Źródła Królewskie” i bardzo kompetentnie przedstawił nam zasady działań gospodarczych i ochroniarskich Lasów Państwowych.

Malowniczo położony nad jeziorem Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kozienicach były naszą bazą noclegową, a posiłki jedliśmy w pobliskiej restauracji. Dzięki uprzejmości pana Krzysztofa (dziękujemy!), wieczorem podjechaliśmy do centrum miasta, gdzie zwiedziliśmy pałac i rozległy park, w którym zachował się pomnik upamiętniający narodziny króla Zygmunta Starego.

6.09.2018 r. (czwartek) – po spokojnej nocy, spakowaniu i posiłku udaliśmy się do pobliskiej Elektrowni Kozienice, którą oglądaliśmy z zewnątrz w porannym słońcu. Odwiedziliśmy również Studzianki Pancerne z Mauzoleum Wojska Polskiego, które upamiętnia zacięte boje stoczone przede wszystkim przez polską 1 Brygadę Pancerną im. Bohaterów Westerplatte w dniach 9-16.08.1944 r. Wydarzenia te badał, a następnie spopularyzował J. Przymanowski, autor książki i scenariusza filmu „Czterej pancerni i pies”.

W Warce zwiedzanie rozpoczęliśmy od wizyty na starym cmentarzu z nagrobkiem Piotra Wysockiego, bohaterskiego powstańca 1830 r., a następnie udaliśmy się do podmiejskiego Browaru. Pod opieką przewodników zakładowych mieliśmy okazję zapoznać się z historią browarnictwa oraz nowoczesnym cyklem przemysłowej produkcji piwa.

Wyjątkowo ciekawa okazała się dla nas wizyta w Muzeum K. Pułaskiego, gdzie zebrano wiele dokumentów i pamiątek związanych z walką Polaków o niepodległość oraz dziejami Polonii. Oprowadzani przez wyjątkowo kompetentnych przewodników mogliśmy wczuć się w realia epoki romantycznych bohaterów takich jak Pułaski czy Kościuszko.

Udało nam się również zwiedzić zabytkowe centrum Warki z pomnikiem Stefana Czarnieckiego i Ratuszem na rynku oraz kościołem św. Mikołaja i klasztorem Franciszkanów. Ostatnim punktem programu była krótka wizyta w Skierniewicach, gdzie pospacerowaliśmy po przypałacowym parku i starówce, zrobiliśmy sobie zdjęcia na ławeczce wybitnego sadownika prof. S. Pieniążka i odwiedziliśmy odrestaurowany Dworzec Kolejowy.

W godzinach wieczornych, trochę zmęczeni, ale chyba zadowoleni dotarliśmy do domów.

Opracował, wdzięczny za możliwość wspólnego wyjazdu,