MINIRELACJA Z WYCIECZKI „SKARBY BUDOWNICTWA DREWNIANEGO NA POGRANICZU CZTERECH WOJEWÓDZTW” Drukuj

Kolejna od wybuchu epidemii wycieczka odbyła się na pogranicze województw kujawsko-pomorskiego, wielkopolskiego, łódzkiego i mazowieckiego. Jej głównym celem było zapoznanie z zachowanymi obiektami architektury drewnianej. Obok przeważających na trasie budowli sakralnych odwiedziliśmy wykopaliska w Wietrzychowicach i Przedecz  oraz dodatkowo nieplanowane atrakcje w Chodczu i Łaniętach.

Trasa (ok. 190 km):

Włocławek (800) Przejazd przez Brześć Kujawski i Topólkę do ORLA nad Jeziorem Głuszyńskim, gdzie zwiedziliśmy kościół p.w. św. Doroty, który jest cennym przykładem XVIII-wiecznego, drewnianego budownictwa sakralnego, dzięki uprzejmości właścicieli obejrzeliśmy również drewniany wiatrak (niestety bez śmig).

CZAMANINEK, a w nim drewniana kaplica p.w. Świętego Hieronima z 1773 r. był kolejnym obiektem na naszej trasie (niestety nie było możliwości zwiedzenia wnętrza).

Przejechawszy przez Izbicę Kujawską dotarliśmy do MODZEROWA, gdzie wśród starodrzewu znajduje się drewniany kościół p.w. św. Stanisława Biskupa i Męczennika.

WIETRZYCHOWICE, do których docieramy wąskimi dróżkami, zyskały światowy rozgłos dzięki  Parkowi Kulturowemu eksponującemu 5 tzw. „piramid kujawskich” sprzed 5,5 tys. lat (starsze o 10 wieków od piramid egipskich!),  będących dziełem ludności rolniczo-pasterskiej kultury pucharów lejkowatych. Dodatkowym, choć niezbyt miłym akcentem pobytu na tych podmokłych terenach była istna plaga żarłocznych komarów.

W województwie wielkopolskim zwiedziliśmy malowniczo położone nad jeziorem miasteczko PRZEDECZ, z neogotyckim kościołem p.w. Świętej Rodziny (proj. Józef Pius Dziekoński zainspirował się kościołem p.w. św. Anny w Wilnie) i odrestaurowanym budynkiem Domu Kultury w dawnym kościele ewangelickim, w którym wyraźnie można dostrzec elementy zamku Kazimierza Wielkiego. Na miejsce odpoczynku wybraliśmy CHODECZ, którego zwiedzanie było dodatkowym, nieplanowanym punktem wycieczki. Obejrzeliśmy cmentarz z katakumbami i licznymi, często zabytkowymi nagrobkami (leży tu Władysław Matlakowski – wybitny lekarz, etnograf, pisarz i tłumacz Szekspira), zabytkowy kościół parafialny oraz Rynek z pomnikiem T. Kościuszki. Co wytrwali dotarli również nad jezioro, ale o ile nam wiadomo chętnych na kąpiel w nim nie było. Trasa  wyjazdu zaprowadziła nas do IMIELNA w województwie łódzkim, gdzie dzięki pomocy naszej krajanki, nauczycielki Szkoły Muzycznej we Włocławku, zwiedziliśmy drewniany kościół p.w. Niepokalanego Poczęcia NPM z 1685 r., a minikoncert przesympatycznej organiściny dostarczył nam dodatkowych wrażeń. Znajdujący się w pobliżu kompleks dworsko-pałacowy niestety jest w opłakanym stanie. Ponieważ nie było możliwości odwiedzenia kościółka w Grochowie (ksiądz wyjechał służbowo) postanowiliśmy odwiedzić  ŁANIĘTA z  kościołem p.w. Wniebowzięcia NMP oraz dużym założeniem parkowo-pałacowym, po którym oprowadziła nas pochodząca stąd jedna z uczestniczek. SOKOŁÓW w województwie mazowieckim był ostatnim planowanym punktem na naszej trasie. Pod opieką księdza Proboszcza zwiedziliśmy drewniany kościół p.w. św. Anny z XVIII w. W drodze powrotnej próbowaliśmy zobaczyć park i dworek w KŁÓBCE (niestety byliśmy trochę zbyt późno, a Pani w kasie nie wykazała się przychylnością). Do Włocławka wróciliśmy około godziny 18-tej.

Dziękując za wspólny wyjazd zapraszamy na kolejne!