Minirelacja z wycieczki Drukuj

Ciechanów – Krasne - Maków Mazowiecki – Pułtusk – Płońsk.

10 września 2020 r.

Słuchacze i sympatycy Uniwersytetu Trzeciego Wieku we Włocławku, pomimo pandemii, wyruszyli na kolejną wycieczkę. Tym razem zwiedziliśmy ciekawe miejscowości na Mazowszu.

Po zabraniu z Dobrzynia nad Wisłą przewodnika udaliśmy się przez Brudzeń Duży (miejsce urodzenia Pawła Włodkowica), Proboszczewice (grodzisko i kościół św. Floriana) oraz Bielsk (imponujący, neogotycki kościół św. Jana Chrzciciela – projekt J. Piusa Dziekońskiego) do Drobina (prostokątny rynek, przy którym mieści się kilka XIX-wiecznych domów, gotycki kościół Matki Bożej Różańcowej i św. Stanisława Biskupa z II połowy XV w., w prezbiterium znajdują się   renesansowe nagrobki rodu Kryskich – dziadkowie św. Stanisława Kostki, zapewne warsztat pińczowski Santi Gucci Fiorentiniego - 1572-1576).

Po przejechaniu obok Raciąża i Glinojecka zwiedzamy odrestaurowywany zamek książęcy z XIV wieku w Ciechanowie (ekspozycja muzealna, wejście na dwie baszty z prezentacjami multimedialnymi i panoramą okolicy). Niestety na zwiedzenie innych ciechanowskich atrakcji nie mieliśmy czasu, a szkoda!

Kolejnym punktem programu było Krasne – siedziba rodowa Krasińskich, a w nim remontowany kościół Podwyższenia Krzyża Świętego z licznym pamiątkami po właścicielach miejscowości oraz odrestaurowane obiekty stadniny koni.

Wizytę w pobliskim, powiatowym Makowie Mazowieckim rozpoczęliśmy od zwiedzenia nowego kościoła św. Brata Alberta, którego proboszcz ks. Marek opowiedział nam o historii miasta (prawie całkowicie zniszczone podczas II wojny światowej!) i towarzyszył nam podczas zwiedzania  gotyckiego kościoła farnego p.w. Bożego Ciała.

Pułtusk – dawne miasto biskupów płockich słynie z licznych zabytków i atrakcji skupionych w pobliżu ogromnego Rynku (ponad 400 m długości!) zajmującego większą część wyspy na Narwi. Zwiedziliśmy amfiteatr im. K. Klenczona i pobliską ławeczką z jego figurą, malowniczo położony Zamek Biskupi z „Domem Polonii” (wystawy obrazów w hotelowej scenerii oraz pocztem władców Polski autorstwa Tadeusza Tarnowskiego, pseudonim „Grzyb” z Włocławka!). Obejrzeliśmy również ekspozycje Muzeum Regionalnego oraz nawiedziliśmy wspaniałą, z pietyzmem odrestaurowaną gotycką kolegiatę p.w. Zwiastowania NMP i św. Mateusza ( bazylikowe wnętrze, barokowe ołtarze i meteoryt spadły w okolicy w XIX wieku).

W drodze powrotnej odwiedziliśmy Płońsk (kościół p.w. św. Michała Archanioła, dawny klasztor Karmelitów, zabytkowy układ urbanistyczny miasta z kamienicą, w której mieszkał Ben Turion – jeden z twórców państwa Izrael).

Dziękując za wspólny wyjazd, pozdrawiam i zapraszam na kolejne!