MINIRELACJA Z WYCIECZKI „ZIEMIA ŁOWICKA” 10.06.2021 Drukuj

Na kolejną wycieczkę wyruszyliśmy prawie całkowicie wypełnionym autokarem „Martrans” kierowanym przez Pana Marka.

Z Włocławka przez Kowal i Gostynin dojechaliśmy do Sannik , gdzie pod troskliwą opieką przewodniczek zwiedziliśmy park i pałac, w którym wakacje spędzał Fryderyk Chopin. Obecnie jest to prężny ośrodek upowszechniania kultury z szeroką ofertą edukacyjną.

W znajdującym się w okolicy Żychlina Oporowie mieliśmy okazję podziwiać malowniczo otoczony wodą zameczek, po którym oprowadzał nas kompetentny, miejscowy przewodnik. Gotycka budowla uniknęła zniszczeń w zawieruchach dziejowych, co zachowało jej oryginalny charakter szlacheckiej siedziby z ciekawym wyposażeniem.

Jadąc w kierunku Łowicza zatrzymaliśmy się przy moście w Marzycach, który, choć niepozorny, jest pierwszym spawanym tego rodzaju obiektem na świecie (projekt prof. Stefana Bryły).

Park romantyczny w Arkadii, w którym Helena Radziwiłł - jego pomysłodawczyni pragnęła stworzyć oazę szczęścia, dał nam możliwość odpoczynku od doskwierającego upału. Spacer wśród sztucznych ruin i stylizowanych na antyczne obiektów dał nam wyobrażenie o obyczajach naszej arystokracji oraz jej stosunku do przyrody i historii.

Wspaniały pałac w Nieborowie, dzieło Tylmana z Gameren, który zwiedziliśmy, to przykład magnackiej rezydencji z przebogatym wyposażeniem i wieloma cennymi dziełami sztuki tworzącymi wyjątkową atmosferę zamożności, świadczącym również o umiłowaniu piękna.

Na zakończenie wycieczki odwiedziliśmy Kiernozię. Podczas spaceru po miejscowości odwiedziliśmy: kościół parafialny z kryptą, w której najprawdopodobniej spoczywa Maria z Łączyńskich Walewska, park z  zabytkowym pałacem oraz cmentarz 136 polskich żołnierzy poległych w walce z Niemcami w 1939 roku. Ostatnim akcentem wyjazdu było wspólne zdjęcie pod pomnikiem dzika (nazwa miejscowości pochodzi od „kiernoza” – dawne określenie dzika) na Rynku.

Pod wieczór zmęczeni, ale zadowoleni wróciliśmy do Włocławka.