Wyjazd do Brześcia Drukuj

W czwartek, 25 listopada grupa słuchaczy naszego WUTW wybrała się do Brześcia Kujawskiego, do Brzeskiego Centrum Kultury i Historii.  Dzień był dość zimny, ale słoneczny.  Pojechaliśmy autobusem kursowym PKS.  Pierwsze co zauważyliśmy po przyjeździe, to bardzo duże nasilenie ruchu drogowego na ulicach miasta.

Obiekt BCKiH prezentuje się okazale i idąc z daleka  w jego kierunku, podziwialiśmy go.

Weszliśmy do obszernego holu, w którym, między innymi, znajdują się gabloty z pamiątkami regionalnymi (w tym z naszego włocławskiego fajansu), które można zakupić.

Zaczęliśmy od zwiedzania olbrzymiej wystawy multimedialnej „Wahadło Czasu”. Pokazuje ona życie ludności na terenach obecnego Brześcia Kuj. licząc od neolitu (ok. 4500 lat p.n.e.) do czasów obecnych. Dzieje Brześcia Kuj. prezentowane są na tle historii regionu i historii Polski. Na każdym etapie wystawy są atrakcje dla najmłodszych umieszczone na wysokości ich wzrostu (np. piaskownice archeologiczne, kolorowanki na ekranach, fragmenty wyposażeń czy działań ludzi do obejrzenia przez „dziurkę w ścianie”). Interesującą częścią wystawy jest również ta poświęcona folklorowi, przemysłowi czy pokazująca ulicę żydowską przedwojennego Brześcia Kuj. Wystawa zrobiła na nas duże wrażenie swoim rozmachem i wielowątkowością.

Po obejrzeniu wystawy poszliśmy posilić się do znajdującej się w obiekcie BCKiH restauracji „Wajcha”.

Syci i pełni wrażeń poszliśmy jeszcze na spacer po mieście aby zobaczyć: pozostałe fragmenty murów obronnych, kościół podominikański, ratusz, miejsce gdzie był zamek (zniszczony w czasie potopu szwedzkiego), kościół farny, pomnik króla Władysława Łokietka i ciekawy edukacyjny mural na ścianie jednego z domów.

Brześć Kuj., do którego mamy tak blisko, okazał się miejscem bardzo ciekawym i historycznie i na dzień dzisiejszy.