
Dnia 19.09 2023r wysłuchaliśmy wykładu na temat dotyczący nas wszystkich. Pani Nina Witulska w ramach akcji Bezpieczna Polska w swoim wykładzie omówiła coraz częściej występujące oszustwa, wyzysk i naciąganie seniorów. Wszelkie pokazy towarów, na które jesteśmy zapraszani to wielkie oszustwo. Pokazy wcześniej odbywały się w szkołach, obecnie w restauracjach, sanatoriach, na wycieczkach a nawet na pielgrzymkach. Najważniejszym celem takiego pokazu są nasze dane osobowe, które są zbierane i nie wiadomo do czego mogą być wykorzystane. Prowadzący takie pokazy stosują psychomanipulację, przez co wpływają na nasze decyzje. Należy uważać także na połączenia telefoniczne, w których oferuję się nam zawarcie „korzystnej” umowy na usługi, których zakresu do końca nie znamy i nie wiemy jaka firma oferuje te usługi i gdzie ma swoją siedzibę. Nie wyrażajmy zgody przez telefon na cokolwiek, co budzi nasze wątpliwości. Jednym z praw konsumenta, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość jest prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie 14 dni od zawarcia umowy. Wtedy konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. Jeśli sprzedana rzecz ma wadę, kupujący może żądać obniżenia ceny alko odstąpić od umowy. Sklep stacjonarny nie ma obowiązku przyjąć towaru, z którego rezygnujemy. Jest to dobra wola sklepu. Prowadząca zajęła się także sprawą wyzysku i wyjaśniła, co należy rozumieć jako wyzysk. Dowiedzieliśmy się również, że przysługuje nam 2 letnia gwarancja na wszystko, od lodówki po klapki z Lidla. Pani Nina wyjaśniła także, czym jest rękojmia, a jest to odpowiedzialność sprzedawcy. Jeżeli producent daje 1 rok gwarancji na towar, to sprzedawca musi dodać 1 rok, aby w sumie były 2 lata. Zainteresowała nas możliwość korzystania z prywatnych usług firm medycznych jak Medicover, Luxmed, gdzie za stałą roczną opłatą dużo szybciej dostaniemy się do potrzebnego nam specjalisty np. kardiologa, neurologa czy laryngologa oraz wykonamy szybciej badania nie czekając nawet 2 lata na wizytę. Bardzo podobał nam się sposób prowadzenia wykładu i zachęcania słuchaczy do brania udziału w dyskusji, z czego często korzystaliśmy. Nagrodziliśmy panią Ninę oklaskami za interesujący wykład.
Tekst: Anna Lewandowska-Pudlińska
Zdjęcia: Jan Wenski
|