„Rodzina a zachowania dewiacyjne dzieci i młodzieży” |
Dnia 1.02.2024r po raz kolejny spotkaliśmy się z panią dr Anną Grabowską- Dąbek, pedagogiem z Zespołu Szkół Samochodowych we Włocławku. Przekazała nam wiele informacji na temat funkcjonowania rodziny. Podstawową grupą, gdzie dziecko uczy się ważnych ról społecznych jest właśnie rodzina. Najważniejszą z funkcji rodziny jest zapewnienie dziecku miłości i akceptacji. Rodziny rozbite to potencjalne niebezpieczeństwo zakłócenia procesu rozwojowego dziecka. Bardzo ważne jest przestrzeganie jednorodnego systemu wartości. Można wyróżnić kilka typów postaw rodzicielskich.1. autorytatywna – postawa dobra, efektywna, rodzice uznają indywidualny charakter dziecka, które rozwija się w kierunku postaw społecznie akceptowanych. Ogromną rolę odgrywa atmosfera życia rodzinnego. 2. autorytarna – oparta na strachu, niedoceniania, rozliczania z obowiązków. 3. pobłażliwo – przyzwalająca, brak obowiązków, brak rozliczania dziecka i kontroli, dziecku wszystko wolno, brak wytyczonych granic. 4. lekceważąca – odrzucenie dziecka, ono jest nieważne, jego potrzeby i uczucia nie są istotne. W rodzinie ważna jest zasada ograniczonego zaufania. Dzieci nas obserwują, co mówimy, jak się zachowujemy. Zatem zachowania dewiacyjne młodzieży i dzieci mają swoje źródło w: 1. niewłaściwej atmosferze życia rodzinnego np. alkoholizm, rozbicie rodziny 2. braku opieki i kontroli ze strony rodziców 3. niewłaściwych metodach wychowawczych i braku konsekwencji w wychowaniu 4. uczeniu wzorów zachowań przestępczych. Na zakończenie wykładu wysłuchaliśmy zasad wychowania dzieci według Janusza Korczaka. Bardzo dziękujemy za interesujący wykład i rozmowę ze słuchaczami. Trzymamy panią Annę Grabowską – Dąbek za słowo obietnicy ponownego spotkania.
Tekst: Anna Lewandowska-Pudlińska
|