SZWECJA KARLSKRONA i KALMAR Drukuj

Do Szwecji udaliśmy się promem firmy STENA LINE. Wypłynęliśmy jednostką STENA EBBE  z Gdyni o godzinie 21:00, w porcie Karlskrona byliśmy o godzinie 6:30 rankiem następnego dnia.

KARLSKRONA

To miasto w południowe Szwecji ( około 37000 mieszkańców), położone na 33 wyspach  archipelagu Blekinge, port wojenny nad Bałtykiem- jest na liście światowego dziedzictwa UNESCO od roku 1998 jako najlepiej zachowane ufortyfikowane miasto i baza marynarki wojennej z XVII  i  XVIII wieku. Miasto założone w roku 1658 przez Karola XI z myślą o porcie wojennym  - przeniesiono tam siedzibę Szwedzkiej Królewskie Marynarki; chyba z Kalmaru. Centrum miasta położone jest na wyspie Trosso.

Z  promu udaliśmy się autokarem na punkt  widokowy za miastem. Niestety Szwecja przywitała nas deszczową pogodą i lekką mgłą; stąd widoczność była ograniczona. Centrum miasto to duży rynek – STORTORGET- największy podobno w Szwecji- ponad 2 hektary.

Na Rynku znalazło się kilka obiektów zabytkowych:

  • Pomnik Karola XI założyciela miasta
  • Kościół Fryderyka wzniesiony w latach 1720 – 1744, którego wnętrze zobaczyliśmy. Świątynie szwedzkie to kościoły ewangelicko-luterańskie; stąd ich ascetyczne wykończone wnętrza.
  • Kościół Świętej Trójcy budynek w kształcie koła z kopułowym dachem, budowa w latach 1697-1709
  • Ratusz  i stara wieża ciśnień.

Inne osobliwości  i zabytki które spotkaliśmy na spacerze po mieście;

  • Kościół Admiralicji – z roku 1685, największy w Szwecji drewniany kościół, mogący pomieścić do 4000 wiernych
  • Drewniana figura Rosenboma – mająca ponad 200 lat. Według legendy, ma przedstawiać żebraka który zamarzł przed kościołem w 1717 roku. Przed kościołem stoi kopia rzeźby, oryginał znajduje się w Kościele Admiralicji
  • Muzeum Marynarki Wojennej (Muzeum Morskie). Położone jest na wyspie STUMHOLMEN, należącej kiedyś do Marynarki Wojennej. Dużo eksponatów muzeum związane jest z obchodzoną w roku 2022 pięćsetną rocznicą powstania szwedzkiej marynarki wojennej. Wśród obiektów do zwiedzania jest prawdziwy okręt podwodny; do jego wnętrz można wejść i zapoznać się z jego budową i warunkami  w jakich żyła załoga.
  • BJORKHOLMEN – najstarsze osiedle małych kolorowych drewnianych domków, niektóre nawet z XVIII wieku.
  • Rzeźba Rybaczki na nabrzeżu gdzie kiedyś był targ rybny – FISKTORGET.

KALMAR

Przejazd autokarem z Karlskrony  do Kalmaru zajął nam około 1,5 godziny.

Stare miasto szwedzkie leżące nad Cieśniną Kalmarską. Źródła pisane wspominają osadę lub miasto już w XI wieku. Obecnie liczy około 40000 mieszkańców.

Na Zamku Kalmarskim (13 lipca 1397) zawarto Unię Kalmarską wiążącą Szwecję, Danię i Norwegię wspólnym władcą – królem Erykiem Pomorskim. Do XVII wieku Kalmar było  strategicznym miastem na granicy z Danią, aż do roku 1658 do podpisania Traktatu z Roskilde. W roku 1689 flota szwedzka została przeniesiona do Karlskrony i miasto straciło swoją pozycję militarną.

Głównym zabytkiem Kalmaru jest Zamek. Historia mówi, że już w XII wieku były w tym posadowione budowle obronne. Rozbudowane zostały w wieku XIII, a w wieku XVI warownia została zamieniona w zamek przez królów z dynastii Wazów i stała się ich siedzibą. Ostatnim królem rezydującym na zamku był Karol Wittelsbach (1660 – 1692). Zamek od XVII wieku do dzisiaj pozostał w niemal nie zmienionym kształcie i jest jedną z najlepiej  zachowanych renesansowych twierdz w Szwecji.

Zabytkowa katedra powstała w latach 1660 – 1700; miasto w latach 1602 – 1903 było siedzibą biskupstwa ewangelicko-luterańskiego.

Wyspę OLANDIA ze stałym lądem w okolicach Kalmaru łączy Most Olandzki o długości 6072 m- nad Cieśniną Kalmarską; najdłuższy w Szwecji. Przejechaliśmy tym mostem na wyspę Olandia.

Powrót autokarem do Karlskrony, wjazd na pokład promu STENA ESTELLE i nocny powrót do Gdyni.

 

Tekst: Jan Wenski

Zdjęcia: Jan Wenski